ادامه مطلب آسیب شناسی معارف مهدویت
ادامه مطلب آسیب شناسی معارف مهدویت...
6. تطبیق نشانههای ظهور بر مصادیق خاص
آسیبی که پیوسته بعد از غیبت امام (عج) وجود داشته است، مطابقت دادن نشانههای ظهور بر وضعیت هر زمان بوده است، به این معنا که عدهای با خواندن یا شنیدن چند روایت در علایم ظهور، آنها را به افراد یا حوادثی خاص تطبیق میدهند. اما آنچه آسیب و آفت است، مطالب و ادعاهایی است که این افراد با خواندن یک یا دو روایت، بدون تشخیص صحیح بودن آنها و بدون بررسی آیات و روایات دیگر، مطرح میکنند، یعنی بدون داشتن تخصص به اظهار نظر میپردازند.
گاهی انسان در جلساتی شرکت میکند که ساعتها پیرامون حضرت صحبت میکنند اما سرگرم تطبیق شرایط بودهاند. برای مثال شخصیت سفیانی که از علایم حتمی ظهور است را به مردی خاص در فلان منطقه تفسیر کردهاند و یا دربارهی سید حسنی (نفس زکیه) یکی دیگر از علایم حتمی ظهور، تحلیلهای بیدلیلی مطرح شده است و افراد خاصی را بر آن تطبیق دادهاند و بسیاری نمونههای دیگر که تطبیق نادرست علایم غیر حتمی بر جریانات موجود در جامعهی کنونی است.
به هر حال در روایات رسیده از ائمهی اطهار علیهمالسلام مطالبی در مورد نشانههای ظهور مطرح شده که بر فرض صحت آنها، تطبیقشان بر حوادث و جریاناتی که در هر زمان رخ میدهد صحیح نیست چون پیامدهای ناگوار زیادی در پی دارد که به چند مورد از آنها اشاره میشود:
الف) ناامیدی و یأس در اثر عدم اتفاق ظهور
ب) بیاعتقادی افراد نسبت به اصل ظهور به دلیل عدم تحقّق تطبیقهای مطرح شده
ج) استهزا و تکذیب باور مهدویّت در نتیجهی محقق نشدن ظهور
د) شک و تردید در اصل ظهور و روایات پیرامون آن
تبیین و روشنگری، تکذیب انحرافات و کار کارشناسی در مورد علایم و ویژگیها توسط علما از راههای مبارزه با این آسیب جدّی است.
7. ملاقاتگرایی
از آسیبهایی که در عصر غیبت برای منتظران رخ مینماید، مدعیانی هستند که بیدلیل یا به بهانهی سادهترین اتفاق، ادعای ملاقات میکنند یا کسانی که تمام وظیفهی خویش را دیدار حضرت میپندارند و از وظایف اصلی خود غافل شده و افراد را تنها به این عمل، به عنوان برترین وظیفهی منتظر، فرا میخوانند، در صورتی که آنچه در عصر غیبت مهم است توجه به دغدغه امام و عمل کردن به وظایف یک منتظر واقعی است. بنابراین باید دانست که رسالت حضرت چیست و از منتظران خود چه انتظاری دارند. با استناد به روایات معتبر، مسلّم است که؛ امام از لحظهی تولد برای ظهور خود دعا میکردهاند و رسالت ایشان در همه حال برنامهریزی برای ظهور است و در هیچ جا ملاقات را از ما نخواستهاند، لذا دغدغهی ما نیز باید ظهور و مهیا کردن زمینههای آن باشد.
اگر چه دیدار امر مطلوبی است اما ویژگی منتظران واقعی امام برای دستیابی به رضایت ایشان، ادای وظایفی است که برای آنها در نظر گرفتهاند و تأکید زیاد بر دیدار حضرت، (در اثر موفق نشدن به دیدار) باعث یأس و ناامیدی و تکذیب باور مهدویّت میگردد.
جناب آقای قرائتی نقل میکردند که:
در حرم امام رضا علیهالسّلام مشغول زیارت بودم، یکی از بزرگان دست بـر شانهام گذاشت و گفت: «پیامبر اکرم صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم هرگاه سلمان را میدیدند، لذّت میبردند، امیرالمؤمنین علیهالسّلام نیز مالک را که میدیدند لبخند بر لبانشان نقش میبست، آیا شما هم به گونهای شدهاید که امام زمان (عج) شما را میبینند، لبخند بزنند و راضی باشند...؟»
...
..
.
ادامه دارد ان شاالله...